fbpx

Slapen – eten – bewegen, de gezondheidsdriehoek

Slapen – eten – bewegen, de gezondheidsdriehoek

Aan het begin van het jaar gaan velen van ons weer aan de slag met goede voornemens. Goed bedoelde plannen om het nieuwe jaar een extra impuls te geven en dè start van een gezondere levensstijl met meer geluk en success. Iedere keer weer staan dieet en sportgewoontes bovenaan de lijst van verbeteringen en goede plannen.

Maar er ontbreekt nog iets, weet u wat? De derde factor die sterk gekoppeld is aan sport en dieet, namelijk…… lekker slapen!


Waarom slaap eigenlijk de basis is van een gezonde levensstijl 

Dit is enkele jaren geleden uitgebreid onderzocht aan de Universiteit van Loughborough (Verenigd Koninkrijk) door slaapdeskundige Iuliana Hartescu. Zij onderzocht de voordelen van een goede nachtrust en vooral de relatie tussen slaap, sport en dieet. Zij noemde deze relatie de ‘health trinity’, de gezondheids drie-eenheid- of zoals wij dit noemen de gouden driehoek van onze gezondheid.

Als we goed uitgerust zijn, besluiten we gemakkelijker om te gaan sporten. Als je namelijk  slecht slaapt en s’avonds doodmoe op de bank ploft, dan is het zwaarder om de stap naar sporten te zetten. Ook is bekend dat uitgeruste mensen zich gemakkelijker aan een regelmatig dieet houden en besluiten niet ongezond te snacken.

De positieve invloed van slapen op dieet en bewegen, gaat overigens dieper dan dit.

Zo is het een feit dat tijdens de slaap de regulering van onze spijsverteringshormonen plaatsvindt. Als we goed slapen hebben we minder vaak last van een honger gevoel.

Ook is slaap belangrijk voor het herstel van onze spieren na een flinke training –en helpt ons zo klaar te stomen voor de volgende training!

Naast gezond eten en regelmatig bewegen is goed slapen dus een heel belangrijke leefgewoonte om op te nemen in uw goede voornemens. Misschien wel de belangrijkste en gemakkelijkste gewoonte om mee te beginnen!

Wat u kunt doen om beter te gaan slapen? 

  • Houd een vast slaapritme aan, ga zoveel mogelijk op de zelfde tijd naar bed
  • Pas op met cafeïne, alcohol en zwaar eten in de laatste uren voor u naar bed gaat
  • Ontspan voor het slapen gaan – liefst zonder beeldschermen!
  • Ventileer uw slaapkamer goed en houd de temperatuur onder de 19 graden Celsius


De komende tijd delen wij meer tips over goed slapen.

Wilt u meer lezen over goed slapen, een optimaal slaapkamerklimaat en het voorkomen van de nadelen van nachtzweten? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief en/of volg ons op social media.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.